Saturday, May 3, 2014

Nak jadi Ibu yang baik...

senang tak?
haa...itu soalan yang setiap orang ibu kena pikir jawapannya..

Hakikatnya bukan senang...nak jadi Ibu yang baik memang bukan senang...
Terdahulu kita pastikan dulu apa konsep ibu yang baik :


  • Siang malam kerja untuk sediakan perbelanjaan yang cukup buat anak2?
  • duduk di rumah, jaga keperluan dan kebajikan anak-anak
  • mendidik pembelajaran anak-anak?
  • menjaga anak sepenuh masa, waktu sakit, di sekolah dan sebagainya?
  • menghantar anak ke sekolah yang mahal untuk pendidikan lebih berkualiti?
banyak lagi...listnya memang tak akan habis hari ni...

Bagi saya secara peribadi, konsep ibu yang baik adalah yang sangat melindungi anaknya...macam saya, kalau ada budak-budak lain yang saya nampak buli anak saya..haa alamatnya berasap lah telinga saya hahah...pernah sekali kami melawat keluarga mentua, kanak-kanak jiran sebelah dia tu nakal agak melampau  rasanya sebab bila Ayman bermain dengan dia, dipukulnya pula pakai ranting kayu...Ayman datang pada saya menangis-nangis, masa tu belum pandai cakap lagi, da cuma tunjuk kaki dia yang merah lebam.

Apa lagi saya si Mama Bear naik hangin haha...saya buat apa?...saya kejar budak tu sampai pintu depan rumah dia. Bawa ranting sekali hahahaha....

Ayman masa zaman 'glamer'

So, setiap orang punya konsep tersendiri untuk menjadi ibu yang baik.
Itu pendapat masing-masing...dan banyak cara sebenarnya.
Tetapi apa yang paling utama ialah untuk menjadi ibu yang baik : Kita akan sentiasa ingin berikan yang terbaik buat anak-anak kita.
Terbaik dari segi pendidikan, terbaik dari segi kesihatan, terbaik dari segi pemakaian, terbaik dari segi pemakanan.

Jadi apa cara yang terbaik untuk pendidikan?..kita boleh hantar anak kita ke sekolah swasta atau sekolah yang bereputasi baik. 
Untuk Kesihatan?...kita boleh bagi supplement bagi mengingkatkan Iq dan membekalkan nutrient lengkap
Untuk Pemakaian?...haa...tak lama lagi RAYA Aidilfitri...bolehlah mula survey2 jenis kain iyer~
Untuk Pemakanan?...ini, cara yang paling mudah sebenarnya, bila ke pasar tu...tak kisahlah kalau ambik masa berjam-jam pilih ikan kembung tu hehe, yang penting mata ikan tu masih cerah, insang dia merah menyala~

Yang penting kita sudah pasang niat...Nak jadi Ibu yang baik...dan In Shaa Allah setiap tindakan yang kita ambil selepas tu semuanya adalah untuk yang terbaik buat anak-anak ^_^

'throwback' tahun 2009 ^_^





No comments:

Post a Comment