Tuesday, April 15, 2014

Pengalaman Breastfeeding Part 1


Wuah macam selang seminggu juga baru dapat update blog ni...maklumlah sibuk~
Walaupun setakat duduk di rumah berpantang..hakikatnya memang sibuk tau.

Siapa cakap suri rumah tidak sibuk?siapa cakap suri rumah kerja boring?

Banyak sebenarnya tugas suri rumah,dan memang sibuk, hah...itu kena pada cara penggunaan masa oleh si ibu ^_^

Bagi saya, kesibukan yang paling ketara ialah kerana saya sedang fulltime breastfeeding baby sekarang ni.
Dan sebenarnya saya masih rasa ianya umpama mimpi di mana saya sedang FULLTIME breastfeeding baby.
Dulu, masa anak pertama dan kedua, saya mix susu badan dengan susu formula.
Alasan: susu badan saya sangat sedikit, hingga tidak cukup langsung untuk baby.
Hakikat  : saya tak rajin susukan baby sebab malu selak kain(maklumlah kedua-dua anak terdahulu saya dijaga pantang oleh mentua, so kena tinggal tempat dia. Selain itu, saya juga tak jaga pemakanan, habis saja berpantang terus makan pedas2 dan masam2.

Anak ketiga ni, pada permulaan saja saya campur dengan susu formula, itu pun atas nasihat Nurse kerana untuk mengelakkan Jaundis bayi naik.
Selepas baby berumur 12 hari saya susukan susu badan sahaja.

Sebenarnya memang susu saya sedikit berbanding orang lain...

 sedikit..sedikit ; lama...lama, jadi bukit?hehe...

Tapi, saya hanya mampu bertawakal supaya ianya mencukupi untuk baby.

Sedikit atau banyak semuanya Rezeki, dan setiap orang telah ditakdirkan rezeki masing-masing.
Saya ingin percaya bahawa walaupun susu saya sedikit tetapi sebenarnya ianya adalah apa yang baby saya perlukan.

Saya perasan susu saya adalah jenis Hindmilk. Iaitu pekat dan berlemak. Susu hindmilk ialah paling sesuai untuk tumbesaran bayi dan ianya mudah mengenyangkan bayi.

Foremilk                           Hindmilk     
     

Susu Hindmilk ialah susu yang berkepekatan tinggi dan lebih banyak kandungan lemak. Ianya terhasil selepas susu Foremilk. Saya perasan saya tidak banyak susu Foremilk.
Air susu saya mula datang pada hari ke-4 kelahiran baby, ada sedikit sahaja susu foremilk disertai dengan Colustrum.

Adakah ini bermakna  saya hanya mengeluarkan air susu hindmilk, kerana tubuh badan saya hanya mengeluarkan susu yang sedikit(begitu juga ibu saya)
Hmm...saya pun tidak pasti.

Walaubagaimanapun sedikit, ianya exactly apa yang baby saya perlukan, ini kerana beliau sudah mula naik berat badan selepas 2 minggu.
Bayi akan mula kehilangan berat badannya sehingga 2.8kg dari lahir hingga berumur 2 minggu. Selepas 2 minggu berat badan bayi akan bertambah semula, itu adalah apa yang Nurse beritahu saya.

Baby saya pula mampu naik berat badan dari 3.6 kg semasa lahir dan kini, berumur kurang dari 3 minggu telah naik ke 3.9kg.

Alhamdullilah, saya sangat bersyukur.

Namun demikian, saya masih berusaha untuk menambah air susu saya dengan pelbagai cara.
Salah satu daripadanya ialah mengambil supplement ESP+Alfalfa.

Saya hanya sempat mengambil selama 3 hari sebelum berhenti mengambil Alfalfa untuk sementara waktu, pada waktu itu bayi baru berumur 2 minggu, selepas 3 hari mengambil Alfalfa, saya perasan muka baby berwarna kekuningan pada garis kedut mukanya sewaktu menangis. Saya kemudian buka ‘Google’ untuk memahami apa itu Jaundis dengan selanjutnya.

Barulah saya tahu, bayi hanya akan benar-benar bebas dari jaundis sekurang-kurangnya hingga berumur 3 bulan.
So, ini adalah pengalaman saya sendiri, mulakanlah Alfalfa selepas bayi berumur 3 bulan atau 6 bulan ke atas.
Sementara itu, gunalah cara lain untuk menambah air susu.

Kaedah yang saya ambil ialah :
·         Sup Ayam + Betik Muda (jangan reneh betik terlalu lama, biar masih keras sedikit)
·         Makan Oat
·         Teruskan ambil ESP
·         Minum Milo panas sebelum susukan baby
·         Minum 3.8 liter air sehari
·         Tidur...walaupun masih tidak cukup, cuba ikut baby tidur petang
·         Sawi putih tumis(biar banyak kuah)
·         Posisi tidur terlentang(jangan biar buah dada terhimpit)

Dan selepas itu, saya juga akan mencuba kaedah seperti berikut :
·         Sayur cekur manis
·         Lobak putih
·         Kurma
·         Kurma merah
·         Tempe
·         Tauhu
·         Jantung pisang
·         Kekacang
·         Pir
·         Anggur
·         Epal merah

Hendak Seribu Daya ; Tak Hendak Seribu Dalih ^_^

In shaa Allah bila baby berumur 3 bulan ke atas saya akan mula mengambil ESP+Alfalfa semula ^_^


No comments:

Post a Comment