Wednesday, April 9, 2014

Satu Langkah Setiap Hari ^_^


Alhamdullilah...saya kini sudah selamat bersalin dan sedang dalam proses berpantang.
Baby kini berumur 18 hari ; hari ini. Sihat dan Alhamdullilah..susu badan sepenuhnya. Walaupun air susu cuma muncul pada hari ke-4 bersalin, saya memberikan susu ibu sepenuhnya sejak seminggu lalu, sebelum itu terpaksa combine dengan susu formula huhu...

Ini bermakna sudah 2 minggu saya tidak update blog hehe...bukan malas tetapi saya berusaha untuk memenuhi tanggungjawab menjaga ‘Amanah’ dari Tuhan iaitu baby saya ^_^

Setakat ini baby masih mampu bertahan dengan susu badan ibunya...walaupun sedikit...doa-doakan lah supaya air susu saya akan bertambah banyak sejajar dengan tumbesaran baby hehe...

Duduk-duduk di rumah ni, kalau tidak kawal perasaan dan merancang aktiviti harian dengan baik boleh naik bosan juga kan hehe...

So saya sudah merancang aktiviti harian saya seperti berikut :

Jam 6 bangun – Minum ESP, masak Sup / Bubur (untuk tambah air susu)
Jam 7:30 –Masak air panas, breakfast
Jam 8 – Mandikan baby, makan vitamin Shaklee-Set Berpantang (Vitalea+B Complex+Vitamin C)
Jam 10 – Minum ESP
Jam 12 – makan vitamin Shaklee-Set Berpantang(Zinc Complex)
Jam 12:30 – lunch
Jam 3-masak air panas, masak untuk dinner sekeluarga dan minum ESP
Jam 4- mandikan baby
Jam 7-dinner

Simplekan!
Hehe...sebenarnya tidak sesimple seperti di atas, bagi jam-jam yang tidak dinyatakan contohnya jam 9am,2pm,8pm....haa ini ialah masa-masa yang diisi untuk Breastfeeding.
Baby akan breastfeed lebih kurang sejam setiap kali...kadang-kadang tu dia main2 jak, buat peneman dia tidur hehe...
Masa-masa ini jugalah untuk saya mencuci kain, melipat kain, menyapu, mop lantai, mengemas rumah, menjemur kain...
Mengemas ni pula bukan kerja mudah ok, setiap pagi saya akan memunggah semua lampin kotor dan bersih, tuala2, tisu basah, botol air, botol susu dari bilik tidur ke ruang tamu. Lepas tu saya akan sediakan pakaian baby utk pagi dan malam sekali dgn tuala baru, lampin beberapa helai, mittens dan booties...setiap ruangan rumah saya jelajahi.
Bila ada kesempatan, saya juga akan cuci tandas(saya sangat cerewet kalau pasal tandas-kalau boleh saya nak cuci setiap hari supaya bersih berkilat macam di hotel hahah)
Haa..ingat senang?hehe...

Tapi sejujurnya,
Saya bahagia ^_^. Setakat ini saya langsung tiada komplen pada En.Suami betapa penatnya saya setiap hari. Saya tiada merungut betapa peritnya berpantang sendirian.
Mungkin juga level hormone cortisone/stress saya rendah hehe...terima kasih B-Complex Shaklee hehe.
Saya bahagia sebab saya tahu saya melakukan semua ini untuk apa dan untuk siapa.

Kan menyusukan bayi merupakan pahala yang besar bagi kaum wanita, membantu menjaga rumah tangga juga kewajipan wanita.
Saya cuma berharap saya dapat melakukan yang terbaik ^_^

Walaupun jauh di lubuk hati saya sudah gatal nak makan sushi lah, nak tengok wayang lah(kan ada wayang baru Johnny Depp-Transcendence hoho...) nak makan bakso urat lah, nak jalan-jalan ke Kundasang lah..ewah2 hehe...Tapi perasaan itu datang dan pergi.
Setiap malam saya sudah mula bersedia apa yang akan dilakukan, setiap malam saya menjangkakan waktu2 baby bangun iaitu jam 12 @ 1 dan jam 3 @ 4, dan jika dia bangun, setiap keperluannya perlu lah ‘at arms length’. Ya perlu bisa capai sendiri hehe...sebab semua orang tidur jadi kenalah berdikari. Tak macam waktu siang, ada Tatara hehe...ni lah, side kick saya...tak perlu orang gaji beb!haha...
Mungkin inilah hikmah yang lahir bersama baby..saya semakin faham betapa pentingnya merencana sesuatu sebelum mulai melakukannya. Sebelum ini saya kalau nak buat sesuatu ; buat terus hentam keromoks!haha...

Namun kadang-kadang, En. Suami yang bangun masa wee hours tu, dia tolong juga lah tukar2 lampin ni, bagi baby susu yang saya sudah takung dalam botol susu...setakat ni dia belum lagi tepuk2 bahu saya untuk bangun supaya buat tugas2 tu, kalau dia bangun dia diam2 buat kerja. Kalau dia x bangun saya pun tahu juga sebab baby akan terus nangis haha...

Ada baby kecil ni...memang tidur tidak lena, tapi tidur cukup pun apa gunanya kalau esok lusa, kesihatan anak terganggu. Contohnya lampin yang basah, kalau di biar jadi ruam kan...

Saya mengingatkan diri untuk sabar...hal sebegini berlanjutan sampai setahun atau kurang dari setahun saja (kalau rezeki hehe, kalau lebih dari itu pun, kira rezeki juga kan)

So....saya mengambil satu langkah setiap hari. Maklumlah sudah 6 tahun berlalu dari jarak kelahiran anak sebelum ini, rasa macam anak pertama juga lah...

Mata saya sekarang pun merah dan sembab hehe...tapi itu juga satu rezeki~


No comments:

Post a Comment