Wednesday, February 12, 2014

H1N1 & Influenza VS Pencegahan

Masih belum reda lagi pasal H1N1 ni atau lebih dikenali sebagai SARS.
Kita sedia maklum bahawa wabak ini telah dianggarkan mengambil nyawa sebanyak 284,000 orang seluruh dunia.

Penyakit ini ialah penyakit ‘pandemic’ bermakna ianya bersifat global dan universal tidak tertentu pada kawasan, jenis darah ataupun keturunan.

Seluruh Malaysia heboh bila terdapat kabar mengatakan terdapat 7 kes dikesan di Hospital Wanita dan Kanan-Kanak Likas. Yang paling menakutkan ialah hospital tersebut juga adalah hospital utama untuk bersalin.

Saya pun masih tidak tenang kerana tarikh bersalin saya dijangka pada awal bulan hadapan.
Semasa saya lawatan klinik saya yang terbaru (rujuk entri blog : Disini ) saya sempat bercerita dengan nurse yang memeriksa saya dan sempat bertanyakan apakah kaedah terbaik untuk mengelakkan jangkitan.

Beliau menasihatkan penambahan pengambilan Vitamin C dan juga tidur dan rehat yang cukup kerana kurang rehat juga menyebabkan antibody sesorang itu semakin berkurangan dan mudah mendapat jangkitan.

So..cerita pasal Pencegahan.
Setiap kali seseorang itu mendapat penyakit apakah jenis pemakanan yang pasti akan disarankan oleh Doktor dan apakah isi kandungan ubat-ubatan yang dibekalkan?
Ya pastinya Vitamin C.
Doktor pasti akan memberikan vitamin C setiap kali kita mendapat penyakit terutama yang melibatkan saluran pernafasan.
Kita semua maklum bahawa H1N1 adalah seiras seperti jangkitan Influenza biasa dan bezanya ianya sangat intense sehingga membawa maut.
Sistem saluran pernafasan kita mampu dilindungi dengan pengambilan Vitamin C kerana organ yang berfungsi untuk sistem pernafasan contohnya hidung, trakea, bronkus dan paru-paru adalah organ yang paling mudah dijangkiti penyakit kerana elemen dari luar badan akan masuk menerusi saluran ini kedalam badan.
Oleh itu peningkatan imunisasi badan boleh dibantu dengan Vitamin C kerana ianya juga dikenali sebagai Super Nutrient.




Dimana ianya boleh :

1.      meningkatkan selera makan

2.      membantu penyerapan zat besi kedalam badan (zat besi ialah sumber tenaga tubuh, jika anda sentiasa pening dan penat ianya mungkin disebabkan oleh kekurangan Zat besi…nanti saya akan blog pasal zat besi pula yah ^_^)

3.      Mengurangkan risiko jangkitan dan juga penyakit kronik seperti kanser

4.      Membantu mengurangkan kolestrol dalam darah. Kkolestrol mudah masuk kedalam tubuh melalui makanan yang berminyak dan berlemak ditambah lagi jika seseorang itu kurang minum air. Oleh kerana rasa Vitamin C yang sedia masam ianya mampu menurunkan kandungan kolestrol dalam tubuh. Anda perasan tidak kenapa kebanyakan jenama pencuci piring menggunakan buah-buahan citrus seperti lemon dan limau sebagai bahan?...

5.      Membantu tidur yang nyenyak. Apabila badan kita penat, kita mudah stress dan bila kita stress badan kita gagal berehat kerana hormone stress seperti cortisol telah dirembeskan oleh tubuh. Hormon ini ada kebaikan juga dimana ia mempercepatkan metabolism tubuh. Maknanya jika ditempat kerja kita akan bergerak dan berfikir dengan aktif disebabkan oleh hormon tersebut. Namun selepas dirembeskan ianya masih mempengaruh tubuh badan kita walaupun sudah habis waktu bekerja. Sebab itu ramai orang masih stress walaupun sudah pulang ke rumah namun bila sampai waktu rehat fikiran masih terganggu dan menyebabkan masalah tidur dan rehat yang cukup.

6.      Bertindak sebagai agen anti-penuaan kerana ianya mampu menghasilkan ‘kolagen’ protein yang sangat penting bagi kecantikan kulit, tulang, gigi, sendi dan otot. Sebab itulah produk kecantikan mengandungi alcohol dan makanan bagi atlet atau produk bagi yang aktif bersukan sentiasa mengandungi Vitamin C.
Itu antara 1001 kelebihan vitamin C…

Namun begitu…vitamin C juga ialah yang paling cepat dicerna oleh badan dan keluar menerusi air kencing.
Bagi bayi yang demam sebaiknya jika dia kencing kerana ianya mampu mengeluarkan haba dari dalam badannnya. Begitu juga orang dewasa, sekiranya kita merasa sejuk dari luar, badan kita akan mengeluarkan haba untuk membantu memanaskan badan namun begitu dalam masa yang sama haba tersebut akan keluar menerusi kencing.

Sebab itulah atlet-atlet disarankan mengambil banyak vitamin C keran badan mereka banyak mengeluarkan haba.

Maka yang demikian, pengambilan Vitamin C haruslah berterusan.
Sama ada kita makan atau minum Oren sebanyak 2 hidangan sebanyak 3 kali sehari atau bagi yang hidup berkerjaya boleh memilih jalan yang ringkas iaitu dengan mengambil supplement.
Tidak dinafikan konsepnya tetap sama iaitu ianya masih akan dikeluarkan oleh tubuh melalui kencing tetapi…Shaklee ada jalan penyelesaian untuk itu iaitu Sustained Released Vita-C Plus
Shaklee telah menjalankan kajian teknologi keatas produk-produknya sehingga menelan belanja bernilai jutaan dollar demi mengekalkan kualiti yang terjamin.
Kelebihan Sustained Released Vita-C Plus ialah ianya mampu melepaskan 100gm setiap jam kedalam tubuh dan dicampurkan dengan bioflavanoid iaitu sejenis vitamin yang membantu penyerapan vitamin C dengan lebih baik.

Oleh kerana sistem badan kanak-kanak dan dewasa berbeza, maka Sustained Release Vita-C Plus hanya sesuai untuk dewasa sahaja.
Bagi bayi dan kanak-kanak pengambilan vitamin C juga tidak boleh melebihi dosage kerana ianya mampu menyebabkan cirit birit disebabkan berlebihan asid.
Shaklee juga menghasilkan Chewable Vita-C Plus bagi kanak-kanak bagi mudah untuk pencernaan kedalam tubuh.

So…tunggu apa lagi?
Jalan penyelesaian untuk mengelakkan jangkitan dan kaedah pencegahan sudah ada didepan mata..tunggu apa lagi?

Pencegahan lebih baik dari pada pemulihan. Ibu mana yang tidak risau melihat anak yang sakit.
Memang betul sakit dan sihat ialah ketentuan Tuhan tetapi segalanya bergantung pada Daya, Usaha dan Inisiatif diri sendiri untuk memberikan yang terbaik untuk keluarga J

Till then!...sila hubungi saya bagi maklumat lanjut dan sekiranya anda ingin melanggan produk Shaklee dengan harga yang Terbaik ^_^


Benda yang baik kita sharekan pada orang lain, mudah-mudahan kita semua diberi keberkatan ^_^ 

No comments:

Post a Comment