Thursday, February 27, 2014

Hikmah...itu Pasti

Tanggal 28 Feb 2014, hari terakhir bulan Febuari 2014.

Saya belum lagi bersalin hehe...mungkin Tuhan makbulkan doa suami saya supaya baby tidak lahir pada tarikh ini kerana jika ya, ini bermakna baby hanya akan dapat kek harijadi 4 tahun sekali huhu....
Saya pula tidak kisah jika bersalin pada tarikh ini kerana ianya jatuh pada hari Jumaat.

Kini...semua orang mulai bertanyakan "bila lagi nak bersalin?"

Pada 26hb yang lalu saya telah mengalami sedikit blood spotting, saya pun pergi ke hospital atas nasihat kawan, lagipun saya memang tidak pernah mengalami sebarang spotting pada kandungan anak pertama dan kedua.

Bila saya sampai di Hospital, saya terus ke Bilik Penilaian di Aras 2, seperti biasa nurse dan doktor buat normal check-up. Laporan ECG baby diambil dan juga blood pressure. Doktor Trainee yg memeriksa saya nampaknya seperti berbangsa Dusun, budi bahasa yang sangat polite ^_^, setelah memeriksa laporan ECG, beliau pun bagi komen bahawa semuanya dalam keadaan yang baik. Dia juga mengesahkan sebab sebenar saya ke hospital ialah kerana kerisauan terhadap blood spotting dan bukan kerana ada masalah lain. Saya bersetuju, beliau kemudian menerangkan bahawa spotting tersebut adalah salah satu tanda tubuh sudah mula bersedia untuk melahirkan bayi. Saya sempat mengambil gambar blood spotting saya lalu menunjukkan pada para doktor pemeriksa dan nurse dan semua pun memunjukkan ekspresi yang tidak panik. Setelah mendapat penjelasan saya kemudian meminta keizinan untuk pulang, tetapi doktor pelatih kemudian memaklumkan satu lagi pemeriksaan akan dibuat sebelum dibenarkan pulang. Pemeriksaan Bukaan CM...

"Aik?bukan x perlu kah?saya terkejut dan mulai panik.
"ya puan, kena cek juga"
Mungkin ekspresi wajah saya sangat obvious. Beliau pun cepat-cepat menerangkan bahawa beliau memahami keadaan saya dan sekiranya saya ingin diperiksa oleh doktor perempuan, beliau boleh meminta bantuan rakan setugasnya. 
Saya cepat-cepat bersetuju. Namun....apakan daya sedang doktor trainee dusun menjelaskan keadaan saya kepada rakannya, tiba-tiba doktor wanita tersebut dipanggil oleh doktor senior mereka. 

Dan...pastinya kerana ketentuan Tuhan, situasi kami dihidu oleh Doktor senior(seorang lelaki) mereka- yang agak cerewet sikit. Tidak semena-mena beliau tarik tabir katil saya kemudian dengan merajuk mengatakan bahawa bahagian mereka tiada doktor perempuan(jadi yang dua anak gadis bawa stetoskop tu apa??) then menambah kalau pun ada, doktor-doktor tersebut masih belum cekap memeriksa bukaan CM dan hanya beliau yang mengetuai bahagian Bilik Penilaian...saya terfikir, bolehkah beliau mendedahkan maklumat sedemikian?bukankah itu mencerminkan kelemahan KKM sendiri?
Beliau segera mengambil sarung tangan minta saya buka kaki dan menjerit memanggil doktor trainee wanita untuk belajar teknik 'mengorek' huhu...

Ya Tuhan...sakitnya~
Nasib baik beliau cepat buat kerja, selesai saja, sambil membuka sarung tangan beliau pun bagi komen,

"Puan, ini anak ketiga kan, puan sepatutnya sudah tahu tanda-tanda mahu bersalin...
saya mengangguk-angguk
...ini puan, langsung belum ada bukaan lagi ni."

Saya tercengang...1) sebab saya sudah genap 38 minggu tapi belum ada bukaan?. 2) sebab saya datang bukan untuk mintak cek bukaan tapi sekadar meredakan keraguan berkenaan blood spotting saya.

Saya terus menjawab, "saya datang sebab ada spotting"
"itu perkara biasa puan, takkan masa anak pertama dan kedua puan takde spotting"
saya terus menjawab "tidak pernah."
Beliau menepis balik kata-kata "ah, mustahil lah tiada puan, mungkin ada puan saja yang tak perasan atau dah tak ingat"

Eh~...siapa yang pernah mengandung dan melahirkan anak ni??...pelik, memang pelik.

Sepanjang hari...saya berfikir, kenapa saya belum ada bukaan CM, takut pun ada sebab ada kawan-kawan saya yang lain, mereka menceritakan mereka terpaksa diberikan ubat untuk induce bersalin.
Ada pula yang terpaksa Ceaserean.
Jika saya boleh meminta hajat...saya beraharap saya tidak perlu melalui ubat induce atau ceasarean, biarlah baby lahir secara normal.

Nampaknya baby tidak akan lahir dalam minggu ini...
In shaa Allah moga dipermudahkan...saya berharap baby lahir pada awal bulan hadapan tetapi saya tetap berserah dengan ketentuan Tuhan.

Segala yang terjadi dan bakal terjadi pastinya adalah untuk yang terbaik buat saya dan baby.

All is well in good timing.
Manalah tahu jika baby lahir pada tarikh tertentu, ianya akan mempengaruhi susunan kejadian hidup saya pada masa yang akan datang, contohnya jika belum bersalin, saya juga belum mengambil cuti, dan pada tarikh saya kembali bertugas mungkin pada tarikh yang lebih memudahkan kerja saya...in shaa Allah :)

Kaki Gajah...hahaha

No comments:

Post a Comment