Monday, February 17, 2014

semakin hari semakin dekat

adeh...tengah buat post saya sedang mengalami Braxton Hicks huhu...tapi ok lagi ni sbb sakit dia belum menyeluruh hanya kerap di bahagian bawah perut saja hehe...

Bercerita tentang berklinik kemarin, soalan yang kerap diajukan oleh nurse dan MO (medical officer) ialah 
"tiada tanda-tanda mau bersalin?"
Rasanya belum lagi sebab...saya pun tak tau 100% tapi, sebagai ibu, kita memang ada instinct :)

So bila mo dekat bersalin ni, apa yang perlu disiapkan?..biasa lah, pastinya :

  • Baju persalinan dilengkapi dengan 2 pasang salinan, 2 pasang tudung, 2 pasang stokin, mandian, tuala, jaket dan juga 4 pasang seluar dalam. Kenapa 2 pasang?...sebab mungkin selepas baby lahir,kencing dan berak kita boleh pulang :). Jika tidak pun, pada hari kedua pasti ada ahli keluarga yang melawat sebagai contoh suami, so bolehlah minta persalinan untuk hari ketiga ^_^
  • Baju-baju baby termasuk 2 pasang salinan, 2 pasang bengkung, 2 helai tuala,1 hooded towel, mandian dan minyak angin dan 4 keping lampin pakai buang. Untuk baby pun sama juga, kalau belum berak lagi pada hari ketiga, boleh kirim dari Dady dia untuk tambah lampin pakai buang kan ^_^
So, ada apa-apa lagi yang saya terlupa?Harap-harap tiadalah hehe...

Bagi persediaan Mental pula, saya kini hanya bertawakkal ; mudah-mudahan Baby lahir dengan sihat walafiat, saya juga dapat melalui saat melahirkan dengan tenang dan tenteram.
Apa pun yang terjadi segalanya sudah ditentukan, baik buruk juga rezeki dar Tuhan, kita hanya perlu menerima dengna hati terbuka. Sesungguhnya segala sesuatu itu pasti ada hikmahnya ^_^

Manakala bagi persiapan fizikal pula, saya kini rajin minum ESP, selain rasa dia sedap saya perasan, raut wajah saya juga semakin 'glowing'...tak tau pula kalau itu yang dipanggil oleh orang 'seri orang mengandung' haha...sebab selama mengandung kali ketiga ini, memang saya pucat dan tidak bertenaga berikutan alahan yang teruk. Tapi semakin hari semakin dekat ni, kulit muka saya kurang jerawat tidak seperti sebelum ini.
Selain itu, tenaga saya pula tidak seperti dua anak yang terdahulu, sebelum ini semasa kandungan Ayman dan Tara...minggu-minggu seperti ini saya sudah tidak larat untuk melakukan banyak kerja lagi. Kadang-kadang kain kotor berhari-hari terpaksa ditinggalkan sebab semasa itu, En. Suami bekerja sebagai pemandu kenderaan antara Kota Kinabalu dan Sandakan. Jadi kerja-kerja di rumah terpaksa ditinggalkan kerana badan sudah semakin lesu dan berat.

Syukur Alhamdullilah pada kali ini, saya masih mampu Vakum, Sapu dan Mop lantai rumah!
Sambung lagi cuci kain-pakai tangan yerr maklumlah tudung-tudung yang ada awning tak boleh masuk mesin.
Lepas tu masak-memasak..sudah jadi hobi bab masak-memasak hehe.

Dan sekiranya keadaan terpaksa, ada kalanya saya tidur hingga jam 1-2 pagi demi menyiapkan kerja-kerja di rumah. Nah...yang ini puan-puan sila jangan tiru dan buat di rumah yerr, ibu mengandung harus ada rehat yang cukup hehe...Saya memang biasa tidur lewat sebelum mengandung pun ^_^

So walaupun esok paginya saya perlu bangun awal untuk ke pejabat semula, saya masih mampu meneruskan hari saya tanpa terlelap di hadapan komputer.

Cara pemikiran saya juga semakin cerdas dan mampu mengingat tugas yang patut dibuat berbanding semasa Ayman dan Tara...saya pandai jadi 'Blur' haha...

Syukur-syukur akan kebaikan ESP ini, in shaa Allah air susu saya harapnya akan bertambah. Memang saya agak risau kerana anak-anak sebelum ini tidak mendapat air susu badan yang secukupnya(baca entri saya di sini)
So selepas kelahiran baby nanti dan apabila doktor sudah mengesahkan baby tidak atau telah sembuh dari Jaundice, saya akan combine minum ESP dengan Alfalfa Complex pula.

Mudah-mudahan dipermudahkan ^_^



No comments:

Post a Comment