Monday, December 19, 2011

Kes Pecah Rumah

macam-macam dunia sekarang...

Last night my neighbour knocked my door at 8:30pm and asked me if i heard or suspected anyone broke into their house. I was half surprise because i didn't know that they went away since Friday.

So aku pun mintalah nombor telefon durang memandangkan aku kerja isnin-hingga jumaat, kalau durang cari aku time ni kompom aku teda d rumah, so durang ambil number aku tapi teda miss call aku balik (aku terus terpikir...so macam mana aku nak tolong ko ni kalau contacts kita pun ala-ala blur...)

Tapi memang aku risau betul lah semalam sampai ndak dapat tidur sebab yang kena curi ni siap pasang grill dan mangga bah.

Sebenarnya ada beberapa kes kecurian sudah yang aku dengar di perumahan aku.

1) Rumah work colleague aku.
-kami bersebelahan bangunan. Benda yang dicuri Megi, milo(sekali dengan bekasnya) dan sabun.

2) Jiran depan rumah kami
-Dia ni tiada grill dan tiada mangga. Sekadar pintu. So kerugian dia lebih besar : Laptop dan barang-barang supplier Avon. Dia tanya kami kalau kami perasan apa-apa...errr...tidak sebab durang memang selalu tiada dirumah, kelibat pun jarang nampak, pernah aku jemput beramah mesra bagi kuih, kek dan macam-macam lagi tapi kalau durang yang ketuk pintuku memang..cuma sekali itu pun waktu dia pulangkan buku ku selepas kami terserempak waktu mau masuk rumah dan anak-anak sempat bermain didalam rumahku.

3) Jiran sebelah rumah kami
-Yang ni lebih banyak komunikasilah ada dua kali kami jemput durang datang beraya. Anak dia pun kira aktif. Tapi masa Jumaat tu durang berangkat ke kampung pada waktu pagi dan tiada pesan apa-apa. Sebelum ni si isteri ada minta aku jaga rumah durang waktu cuti raya...So ok la tiada apa-apa...tapi itu mungkin cuma nasib baik sebab si pencuri tertumpu pada rumah lain. Barang yang dicuri pun sama juga barang makanan, Milo juga sekali dengan bekasnya kena angkat....agak-agak berapa banyak bekas Milo yang dia sudah kumpul yah...pokoknya aku tau..si pencuri ialah peminat minum Milo.

Dia sudah jadi sihat dan kuat apa lagi...dia sempat kencing di tandas dan tidak flush. Menurut aku, ini ialah Insult yang sangat sadis sekali. Umpama si pencurik mempersendakan lagi Tuan Rumah...

Apa-apa pun aku sudah jadi tidak keruan semalam, setiap kali ada bunyi aku bangun...so sekarang tidak cukup tidur.

Solution ku untuk hal ini :

1) Add Padlock
aku cadangkan yang begini, boleh lock on top and lower of your door grill.



2) Buy heavy duty padlock.
Berikut ialah information yang aku dapat dari internet for 'Best Padlocks'
Yang ini dipanggil 'Disc Style Locks'...aku akan survey mana mo cari ni di KK
To read more for the best padlocks  Click Here

3) Buy bigger inner locklatch
aku sudah minta husband cari sebesar dan seteguh ini.

Avoid buying such as below
Husband aku juga cakap jangan sesekali beli yang macam ni...sebab ada orang cakap kalau dia bakar dari lubang kunci pun lock dia boleh tertendang sendiri..
Juga elakkan dari membeli barang murahan...ada yang bentuk macam ni tapi cuma jual RM8 di kedai 'Dua Ringgit'...(One Stop Superstore/TCT Marketing) Warning : DON'T BUY CHEAP ITEMS.
Some shop sell this only less than RM10.

Selain daripada itu...aku tiada idea lain...cuma Tawakkal saja lah...

2 comments: