Monday, December 19, 2011

Pasal Makan…Bakso


Aku kalau pasal bakso…kira tahap addict lah…
Sampaikan kawan ditempat kerja rasa lucu dan pelik…”kalau c Nura,tiap-tiap hari pun mesti bakso”

Ya aku akui, aku kontrak sudah bakso oleh ku tu haha…
Pokoknya memang ndak pandai bosanlah makan Bakso ni…

Ada beberapa kali aku makan 2 mangkuk untuk lunch waktu keluar dengan kawan aku…terkelip-kelip mata dia.
Malu belakang kira…padulik apa itu pakcik-pakcik dan bujang-bujangan keheranan sebab aku makan dua mangkuk…aku bayar maaa!

So ada banyak tempat boleh cari Bakso di KK, ini list aku, mungkin ada banyak tempat lain yang aku tidak tahu so sila-silalah berikan info yah hehe..

1)      Bakso Telipok 1
-ini baru dua kali makan, lepas tu tempat dia dipindah. Pemilik orang Bugis kelebihan dia ada pada sup…tapi tidak pada kuantiti…sikit seja huh.
2)      Bakso Telipok 2
Ini dibikin oleh seorang Pakcik yang sangat peramah, seronok bercerita pasal komen-komen pelanggan yang lain. Beliau juga sentiasa menasihatkan husband ku untuk menghabiskan kuah sup nya…’harus kering nak’. Ini kerana mengikut beliau, sebagai seorang yang bekerja sebagai pemandu…tidak baik untuk meninggalkan baki makanan…entahlah betul ka tidak…tapi husband aku tangkap syok pulak pada ‘paman’tersebut. Mungkin ke’direct’kan si Paman menegurnya secara zuzur…itu dia!

3)      Bakso Menggatal 1
-Bakso ni sudah banyak kali aku makan di pasar Menggatal…harga RM4.50…not bad tapi…kelebihan hanya pada campurannya yang berbentuk mirip ‘Dim Sum’ leper yang digoreng. Iaitu inti bakso dibungkus dengan doh tepung yang berperisa. Lain dari itu, biasa saja…supnya juga cair…hmm
4)      Bakso Menggatal 2
-Yang ini terdapat di dalam kedai Jawa…memang banyak kedai Jawa di KK ni. Supnya sedap tapi baksonya sangat biasa-biasa.
5)      Bakso Asia City
-Nah inilah yang paling mahal gila..Bakso seja RM5.50…kin panasss..Tidak Sedap!.
6)      Bakso Indah Permai 1
-Yang ini juga sedap kuah sup sudah cukup okay. Disini juga boleh dapat Bakso Telur Puyuh. Dalam bakso ada inti telur puyuh…jadi…besar la bakso tersebut.
7)      Bakso Indah Permai 2
-ini juga ok, baru sekali aku makan, tapi ada kenangan pahit sebab time syok makan, Tara terjatuh dari kerusi..meaning lokasi tidak berapa strategic.
8)      Bakso Segama
-adalah beberapa kali makan disini,tapi tidak banyak yang menarik sekadar mengisi kekosongan jiwa mau makan bakso hehe
9)      Bakso Segama (bawah Jambatan)
-Yang ini waktu aku mengandung Ayman, aku ketagih makan ni…specialnya dia boleh campur kaki ayam!haha…ya aku tau tidak ramai orang sanggup makan kaki ayam tapi time tu memang best. Sejurus lepas aku beranak Ayman aku…geli. Bukan aku geli makan kaki ayam…aku Cuma rasa dia tidak sesedap dahulu(sewaktu mengandung)haha…lucu.
10)   Bakso Pasar Malam KK 1
-Sebenarnya banyak jual bakso di pasar malam KK ni, boleh pilih-pilih tapi aku cuba yang di sini sebab laki aku suka makan Bakso kaki ayam…ok juga lah..
11)   Bakso Pasar Malam KK 2
-Ini pun sudah banyak kali makan, kelebihan juga pada sup Cuma yang ini bagi aku rasa lada putihnya sangat kencang…jadi aku rasa bestlah haha.
12)   Bakso Milimewa

-Bagi aku inilah pemenang. Aku start makan ni sejak Tara dalam perut awal kandungan umur dua bulan. Mulai dari situ inilah menu harian sampaikan kawan-kawan buat jokes, ada kena simpan ‘daun ketum’yang menyebabkan ketagihan…haha. Bakso ni paling best dari segi kuantiti dan kualiti…dulu zaman Tara dalam perut harga RM3.50. Sekarang Tara sudah 3 tahun harga sudah naik jadi RM4.50. Boleh pilih :
Bakso Sayur:      Dicampur Taugeh dan Timun,
Bakso Ayam
Bakso Daging
Bakso Special :   segala macam benda dicampur termasuk perut,urat,usus dan tulang….hehe…sebenarnya perut dan urat jerrr….
Bakso custom-made :    Boleh tolak timun @ taugeh @ bawang @ daun bawang @ mi

Paling best disini ada kicap ABC!

Setakat ini saja listku, aku rasa masih tidak cukup banyak aku plan untuk dapat at least 20 tempat di KK yang boleh makan bakso. Sorrylah tidak banyak aku dapat gambar, sedangkan gambar first tu aku curik-curik ambil takut si Paman tegur siap dengan pantang larangnya daa…hehe. Bakso gambar kedua tu sudah banyak aku ambil gambar sebab tukang bakso sangat sporting…jadi apa posing ko mau,dari tepi?, dari depan?,aku ada banyak haha…tapi itu gambar paling cute lah (sebab ada edit warna haha)

So kawan-kawan jika tahu ada tempat bakso silalah kongsikan ilmu pengetahuan yah!


3 comments:

  1. klo awak suke bakso
    sy pulak ari2 nk makan ayam penyet...heee

    ReplyDelete
  2. haha...ada satu yang OOkeh di KK ni...nnt saya blog kan Cheers!

    ReplyDelete
  3. sama!!!
    bakso ilham : donggongon & putatan
    bakso bukit vor
    bakso taman bersatu (shell)

    BAKSO FTW hahaha...

    ReplyDelete