Tuesday, January 17, 2012

Banyak Anak...Mampukah?

Haa....ini pasal Anak.

Aku ada cerita dalam beberapa entri yang lalu pasal anak, pasal ibu...terutama dalam entri 'For that someone special'

Mak aku balik-balik tanya bila aku nak tambah anak.
Mak Mentua aku pun sama...
Kakak ipar aku pun akan tanya walaupun jarang-jarang dia jumpa aku.
Adik ipar aku pun sama...
Makcik suami aku pun ndak kurang rajinnya bertanya soalan ini.

Seolah ianya 'Question of the century'...if i live for a century long...

Ada masa aku jawab dengan bunyi menyeringai
atau bunyi kengiluan
atau senyum 'Poker Face' (maksudnya senyum ndak ikhlas la tu) pastu jawab suara pelan "nantilah"
atau ketawa tersengih-sengih and jawab "ntahlah..ko pula bila lagi hehe"
atau tersenyum kambing tanpa jawapan
atau jawapan straight 'weih...ndak lagi lah...lama lagi...tunggulah...tengoklah"

Orang cakap anak tu rezeki...tapi bagi aku itu duuuulllluuu...zaman 60'an,70-an...
Tapi sekarang kalau tinggal di bandar....banyak anak, mampukah?

Belanja sekolah
Belanja Dapur
Belanja leisure

Well...mungkin mampu tapi....itu cuma bahagian materialism...

Bagaimana pula spritualism?

Mampu kah?

Ada masa aku boleh jawab soalan 'Question of the Century' tersebut dengan sangat jujur.
"Aku ni garang...kuat teriak...kesian tu anak nanti..."

Betul.

Aku memang tegas. Kalau pasal mau ajar anak jangan kacau gas dapur sebab api bahaya, atau jangan main air terutama sumbat kepala dalam baldi penuh berisi air(cara permainan ni aku pun ndak tau dari mana anak aku dapat idea)aku akan menjerit sakan sampai tingkat bawah boleh dengar suara aku terpekik terlolong.

Jiran-jiran aku pun...to be honest : takut untuk tegur aku...anak-anak dia akan masuk ke dalam rumah mereka kalau nampak kelibat aku.

Jadi....sebab itulah aku...bukannya ndak mau,

Tapi....

Mampukah?

Dengan attitude ku yang sangat tegas dan kurang sabar.

Bolehkah aku menjadi ibu kepada 3 atau 5 atau 7 orang anak dengan baik?

Aku sendiri lahir dari keluarga 7 beradik...keluarga suami juga begitu...

Semua turn out ok kah?

To be Honest?...Tidak.

Risiko banyak anak ialah bila kita sudah ndak mampu untuk bagi perhatian yang adil dan sama rata untuk kesemua anak.

Aku sendiri pernah jadi saksi...bila ramai anak akan ada yang jadi orang baik-baik tapi akan ada anak yang terlepas pandang lalu jadi mereng.

Tidak dinafikan kenyataan ini...

So...kalau mau banyak anak ni...seseorang itu perlulah ada Kesabaran tahap Super Saiya.
Untuk semua anak dia, dia mesti bersikap adil.

Seperti teori aku sendiri :
Kalau anak seorang, dia dapat 100% perhatian dari parentsnya
Kalau kita ada 2 orang anak, masing-masing 50%
Kalau tiga orang anak 30% / 35% / 35%
Kalau 4 orang anak 25% seorang
Kalau 5 orang anak 20% seorang
Kalau 7 orang anak 14.285714 % seorang...

Notice tak semakin banyak...semakin kurang peratus perhatian si parents dapat beri kepada setiap anaknya...

Nak mendidik ni bukan setakat 14%.......geng....

Nak didik ilmu agama, didik ilmu pelajaran, didik ilmu moral, didik common sense, didik public relation, didik memasak, didik perilaku....banyak....

So...Mampukah?

Oleh sebab itu lah...aku bukannya ndak mau anak atau tolak rezeki.

Tapi aku kena berpijak pada bumi nyata...siapa diri aku, sejauh mana kemampuan dan komitmen ku secara jujur pada diri sendiri.

Di sini :  Ulama & Penjenayah Dibentuk Dari Rumah : Fikirkan Wahai Ibubapa 
Ada dikupas lebih lanjut tentang pentingnya perhatian ibubapa terhadap anak-anak.

Sesungguhnya memang banyak anak tu ada kelebihan bagi seorang wanita sebab setiap kali anak lahir...segala dosa yang telah dilakukan akan terhapus sejurus anak dilahirkan dari rahim....

Tetapi...

Adakah anda memiliki Kapasiti yang mencukupi?...hehe


No comments:

Post a Comment