Tuesday, January 31, 2012

Kenapa saya bertudung.

Ini soalan bonus dari kawan aku hari ni..hehe

Time lunch tadi sedang menunggu makanan sampai, kami berbincang nak ke mana seterusnya, al maklumlah 1Borneo banyak sale sekarang ni.

Timbullah idea mo pi tengok design-design tudung. Kawan cakap dia mau belajar pakai tudung sudah tapi pelan-pelan sebab dia mo terus pakai and ndak buka lagi.

Then dia tanya, 'ko rasa saya sudah sedia ka pakai tudung.....hehe apa pulak,itu dari saya saja bah tu kan. Tapi apa pendapat kau?Macam mana waktu ko mula-mula pakai tudung dulu..."

Aku tarik nafas.

"Dulu...aku...ok terus terang. Dulu masa mula-mula pakai tudung.
Aku sangka aku akan jadi perfect."

Ya....

Bila mo pakai tudung ni...berazam lah ni mo jad baik and holy and perfect lah!
Pakai tudung ni umpama aku boleh berubah jadi warak dan tawadhu dan lemah lembut dalam sekelip mata.

Tapi...tidak.

Pakai tudung tidak pernah mengubah aku jadi baik.
...lebih baik dari dulu mungkin adalah sebab pakai tudung ni maknanya tutup auratkan...tutup aurat pula dapat pahala dan kurang dosa. Ini memang termaktub dalam agama.

Tapi....Jadi Baik?

Tidak.

Aku...tetap juga jadi diri sendiri.
Pandai mengumpat, senang melenting, cepat panik, ndak pandai diam, kuat makan, kurang sabar dan lain-lain lagi.

Selama aku pakai tudung sejak Awal Muharam tahun 2009...aku masih tetap juga buat dosa.

Pakai tudung tidak menjadikan diri kita perfect, kita tetap diri dalaman kita, tudung hanya luaran. Tapi...jika 'mesin timbangan' kita antara Pahala dan Dosa dahulunya Dosa lebih berat...maka bila kita bertudung at least timbangan berat tu kurang sedikit.

Inilah yang aku explain pada kawan aku...jawapan jujur dari aku hehe....Aku harap jawapan ku tidak pula 'mengikis' keinginannya dari pakai tudung haha!.

Walaubagaimanapun...aku sudah mengalami keindahan dan kebahagiaan memakai tudung.
Seringkali bila aku berjalan-jalan di Tamu KK-Gaya Street yang sentiasa padat dan...PANASSS....

Aku perasan....orang yang semput nafas sebab kepanasan sambil berabis mengipas muka pakai tangan, tuala, kertas, kipas tangan dan lain-lain lagi sampai siap berpeluh-peluh dan muka merah padam...
Rupanya bukan orang yang memakai tudung....tetapi orang yang tidak memakai tudung malah yang bersinglet dan berpakaian jarang.

Pelikkan....

Rasanya itulah hikmah bertudung....
'Panas jadi Tenang'.
Bertudung membentuk kesabaran, kesederhanaan dan keredhaan bukan saja pada Tuhan dan agama tapi juga pada hal-hal sekeliling.

Notes : Aku masih belum Master kesabaran lagi...baru takat Diploma hehe.

Jadi bertudung itu banyak kebaikannya.
Tapi....

Perubahan dalaman diri adalah Hijrah yang lebih perit dan panjang perjuangannya.
Dan pilihan untuk bertudung adalah langkah pertama @ baby step untuk perjuangan tersebut...^_^


No comments:

Post a Comment