Tuesday, January 10, 2012

Masalah Semut di Rumah

Beberapa bulan ini...sejak musim hujan, rumah kami diserang oleh semut hitam.

Semut-semut tersebut mula bersarang didalam kayu lining lantai kami,di dapur...dalam kain baju kotor lembap even di dinding yang lembap!

So husband beli spray dan aku beli ubat gegat.
Tiga hari lalu kami mula menspray...ada jugak yang mati tapi of course tidak semua terutama yang sudah bersarang didalam kayu.

Aku pun letak ubat gegat dari hujung ke hujung laluan durang.
Mulanya macam tiada kesan tapi tiba-tiba pagi ni....banyak semut mati dan terkeluar dari lubang-lubang sarang durang.
Aku jadi heran...kenapa ndak mati dari hari tu lagi kan...

So aku googlelah and....guess what there is no exact explaination.
Tapi aku cuma rasa ada tiga kemungkinan hasil search di google.

1) Kemungkinan semut-semut yang mati ialah dari badge kelahiran yang sama, al maklumlah semut kan bulih bertelur dengan banyaknya...so semut-semut yang mati died of natural causes...contohnya...mati tua,kan durang cuma mampu hidup 45 hari hingga 2 bulan sahaja...well at least they don't die alone kan haha....

2)Infection...yeap they actually has that.

3)Durang pi makan benda macam-macam, lepas tu keracunan, biasanya keracunan tidak berlaku mendadak, lepas makan beberapa lama then durang mati la...aku suspect durang pi makan tu ubat gegat.

4) Since ubat gegat lambat habis...udara spesis-spesis semut tersebut semakin tercemar dari hari demi hari..so durang mati sedikit demi sedikit haha!

So...kalau sebab # 1,3 dan 4 betul...ini maknanya...masih ada lagi saki baki keluarga mereka didalam sarang contohnya yang badge kelahiran seterusnya atau yang ndak makan tu ubat gegat...sama juga...masalah semut tetap belum selesai... Kalau sebab # 2 pula....hmm...selagi Queen nya ndak kena infection selagi itu...dia akan terus bertelurkan...pandai juga ni semut...pigi mati di luar sarang dia supaya Queen dia ndak terjangkit wabak yang membawa kematian dia...cis!


No comments:

Post a Comment