Monday, January 9, 2012

Jones Town : Mass cult suicide

One of my most favorite crime story is The Jones Town...

Why it intrigued me is because the very fact that 909 people died at once in a town created to pursue peace and harmony living among each other regardless of race and color.

Jones town adalah perkampungan yang ditubuhkan oleh Jim Jones mulai pada tahun 1976 bermula dengan pergolakan mendapatkan tanah sehingga mendapat kelulusan pada tahun 1977
Mulanya beliau ialah seorang paderi yang telah mewujudkan 'The Peoples Temple'. Gereja tersebut memperjuangkan kehidupan harmoni sesama manusia tidak mengira bangsa dan warna.
Bermula di Indiana, Amerika, Jones kemudian mengembangkan sayapnya ke California, sehingga beliau semakin terkenal dan mula berubah menjadi political dan menjurus kepada komunisma Soviet Union.
Setelah mendapat ramai sokongan, beliau mula mendapat sponsor dari penyokong beliau yang berkemampuan.
Cult beliau kemudian meraih sokongan dari orang-orang yang kurang berkemampuan dan mempunyai pengikut yang sangat ramai dan ekspresif.

Propaganda beliau ialah menolak racism.
Apabila beliau mendapat sokongan dari penyokong beliau, beliau kemudian membuka 'JonesTown' di luar bandar Guyana atas sebab projek tanaman.
Bermulalah kehidupan yang sangat harmoni dan mesra di kalangan penduduknya.
Perkampungan berikut juga turut mempunyai beberapa ritual tersusun, selain jadual gereja mereka, antaranya ialah penyampaian sermon atau ceramah oleh Jones sendiri melalui speaker yang bergema ke seluruh perkampungan dan juga ritual the 'White Nights'
Namun begitu selepas beberapa tahun...Jones mulai berubah menjadi orang yang lebih depresif dan pemarah,ianya kerana siasatan media yang berlanjutan akan keadaan sebenar di Jonestown.

Hanya beberapa lama sebelum tragedi berlaku, beberapa pihak kerajaan mulai sangsi akan keadaan dan cara hidup di Jones Town, concern mereka ialah bersifat political dan mula membuat lawatan ke Jones town.
Pada waktu rakaman lawatan tersebut jelas terakam kotak-kotak kayu penuh berisi 'Kool Aid' sebagai penjelasan untuk sistem kesihatan yang lengkap disediakan di Jones town.

Little did anyone know...what was really the Kool-Aid.

Tidak lama kemudian, seorang state govenor : Leo Ryan membuat lawatan susulan untuk memastikan keadaan di Jones town selamat untuk dipenghuni.

Bermula lah tragedi pada petang18 November 1978 itu.
Selesai saja lawatan yang juga telah difilemkan, ahli Jones town pun menghantar rombongan tersebut pulang ke pesawat mereka dan bermulah serangan hendap yang sekaligus membunuh beberapa ahli rombongan kerajaan tersebut termasuk state governor tersebut.

Memandangkan pada masa itu belum ada teknologi telefon mudah alih, kejadian tersebut tidak dihidu oleh pejabat senator tersebut.

Selepas ahli Jones pulang dari pembunuhan tersebut. Jones memulakan his final ritual yang telah dipraktiskan beberapa kali pada beberapa bulan sebelumnya...iaitu meminum air dari the 'Kool Aid'...which later dissolve with CYANIDE.

Sejak lewat beberapa bulan sebelum kejadian...Jim Jones juga mencabar kesetiaan pengikutnya bila beliau mengumpulkan seluruh pengikutnya dan membuat 'false alarm' bagi mereka meminum Cyanide tersebut yang dipanggil ritual 'White Nights' Beliau membuatkan ritual tersebut seakan benar namun ianya hanyalah latihan...beberapa ahli menyuarakan kerisauan dan ketakutan mereka terhadap tindakan Jim Jones.

Hanya 5 orang terselamat pada hari itu.

Seluruh ahli dipanggil untuk berbaris dan diberikan minuman cyanide dan kemudian mulai mati. Ahli teratas kemudian mengambil minuman masing-masing selepas mengedarkan kepada seluruh ahli kumpulan.
Mereka dijanjikan  kematian tanpa kesakitan...tapi sebenarnya..keracunan cyanide adalah sangat-sangat kejam.

Bermula dengan sawan, susah bernafas dan akhirnya cardiac arrest..

Paling menyedihkan ialah orang pertama untuk mengambil racun tersebut ialah seorang ibu dan anaknya yang beru berumur setahun.

Berikut ialah gambar-gambar kes tersebut :

Kool Aid Cyanide 'cocktail'

the good times...

yup...they're all dead bodies

Cyanide salt dissolve in grape flavour Kool Aid.

-Don't Drink The Kool Aid-


Jim Jones pula ditemui mati dengan kesan tembakan bunuh diri sendiri.

Kenapa kisah ini sangat menarik bagi aku ialah kerana...how easy menggunakan kebaikan untuk melakukan sesuatu yang lebih evil...menggunakan idea non-rascist tetapi beliau sebenarnya seorang komunis.



So much for Leadership...heh


No comments:

Post a Comment