Sunday, January 15, 2012

Kepercayaan : Mudah Bersalin Anak.


­­­­­­­­­­­­­­­­Entri kali ini ada kaitan dengan entri sebelum ini ‘For that someone special

Masa lahirkan anak pertama...memang payah...tambah lagi anak lelaki...mengikut kepercayaan mentua aku anak lelaki ni lebih sakit dari anak perempuan. Sebab menurutnya banyak urat-urat dalam badan kita akan putus...(GASP?!)
Aku pun ndak pasti juga tapi jauh didalam lubuk hatiku mengatakan mungkin beliau berkata sedemikian hanya sebagai reassuring diri sendiri....she does look older 10 years than she supposed to be.

Sebelum aku beranak tu mentua aku sudah bagi tips untuk anak dia (laki aku) dan juga aku...Bangsa durang ni ada sejenis kepercayaan bahawasanya...bagi seorang perempuan yang sukar melahirkan anak, adalah crucial untuk dia memohon maaf daripada orang yang dia telah berbuat dosa.
Sebagai contoh katanya (ibu mentuaku) masalah tersebut pernah terjadi kepad aahli keluarganya sendiri iaitu adik beliau.
Adik beliau adalah seorang yang Rockers(sempoi)...menurutnya lah, Adik dia ni selalu melawan,mempersenda dan tidak menghiraukan suaminya.
Pada kelahiran anak yang...ndak tau ke berapa(sebab yang aku tau makcik ni ada sedozen anak...yup..)beliau sangat sukar  untuk melahirkan anak.
Ketika itu, arwah ibu mak mentua dan adiknya ni masih hidup lagi, begitu juga dengan bapa mereka. So...makcik ni sampai bertarung nyawa sudah...tinggal di kampung jadi pakai bidan saja ndak pi hospital,beranak di rumah saja.
Apabila mereka nampak beliau semakin nazak barulah durang buat keputusan untuk cuba ‘cara kampung’ iaitu dia perlu memohon maaf dari ibu beliau...

Biasalah kan walaupun adanya bapa tapi kasih ibu lebih mendalam jadi si ibu yang dipilih lebih dulu dari si bapa...Tapi...

Ada tapi....hehe

Caranya bukan setakat hanya memohon maaf saja...CARANYA IALAH...
Si ibu perlu memijak kepala si anak.

Literally.

Begitulah simboliknya bahawa si ibu mengampunkan anaknya supaya anaknya mudah bersalin...ya...dengan memijak kepala si anak sewaktu nazak sakit bersalin.

Pijak!...whoa scary!...

So bila mak dia sudah pijak...ingatkan si baby terus keluar...tidak...
Jadi durang panggilah pula si bapa untuk memijak kepala si anak.

Piiiijaaak...

Ndak juga keluar si baby...
Last-last ndak tau idea siapa time tu, durang suggest si suami pula memijak kepala si isteri.

Bila suami pijak...baby terus keluar!

Nah...kedapatan hehe...

Rupa-rupanya si isteri paling banyak berdosa kepada si suami haha...
Itu mengikut kepercayaan durang lah...

So time aku sakit beranak si Ayman, mulai dari jam 5 pagi aku sudah mulai sakit...sampai jam 2 petang sakit makin teruk....8 malam sakit sampai ke langit sudah...tapi...ndak juga beranak.
Mak aku pula tinggal di Sandakan, aku di admit hospital di Kota Kinabalu.

5-6 jam perjalanan by bus untuk mak aku memijak kepala ku??
Haha...


Sebelum tu aku dan suami ada join kursus ‘Father Friendly’ di Hospital Ibu dan Anak Likas iaitu kursus dimana si suami dibenarkan bersama isteri sewaktu saat melahirkan anak untuk memberikan semangat dan sokongan kepada si isteri.

So time-time sakit tu kan...ada sekali aku nampak air muka suami aku termenung tengok aku...time tu aku ndak perasan sangat tapi selepas beberapa lama barulah aku tahu kenapa dia sempat termenung....nanti aku ceritakanyah  haha!

So tengah-tengah sakit tu...sampailah waktu hampir melahirkan. Waktu tu aku cuma fikir pasal bertarung nyawa...tapi....secara jujurnya...sejurus sebelum baby keluar....image yang aku nampak didalam kepala ku ialah wajah mama aku....dan menjerit sayu didalam hati panggil "mak...."

Nah...ketulahan kan!haha inilah yang aku ceritakan dalam entri ‘For that someone Special

Ndak lama kemudian baby keluar...

Selang beberapa tahun...barulah timbul cerita ni semula antara aku dan suami mengenai waktu yang dia sempat termenung tu...
Dia cakap waktu tu dia terfikir “....nah...sengsarakan dia mo bersalin...itulah...jahat betul dia sama aku..”

@_@

Bwaahahaha!lawaknya!Jadi rupanya yang dia termenung tu...dia blur and konfius la tu 

“....macam mana aku mo pijak kepala dia di hospital ni?...mau juga aku kena halau nurse....”

Hahaha!

Itu anggapan dialah...tapi...kalau betul lah kepercayaan mak mentua aku ni...maka aku yakin...orang yang paling aku telah banyak berbuat dosa ialah...Mama ku.


Hmm...ntahlah itu kepercayaan orang.

Tapi bagi aku...ada juga benarnya...tapi janganlah percaya sangat...mana kita tahu hukum sebenarnya...kalau telampau percaya benda-benda begitu takut pulak syirik kan...

Maka dengan itu sentiasa lah beringat akan Tuhan...kerana sentiasa beringat akan Tuhan akan membawa kepada kebaikan (<-nasihat untuk diri sendiri hehe)

No comments:

Post a Comment